Nejbohatší zkušenosti s Jawou jsem měl před cestou kolem světa převážně ze sedla 350/640, se kterou jsem procestoval celou západní Evropu i kousek Afriky. Byl to tehdy nejmodernější „twin“ z Týnce a na okrese jsem byl s její modrou metalízou Frou Frou, kdežto v cizině za podivína, co při každém tankování rituálně kvedlá motorkou u stojanu a občas se rejpe v mechanickém zapalování. Než jsem jí po více než 45 000 km prodal, svezl jsem se na starší 350/632. Možná tam se tehdy zrodil můj vztah k motoru 634, který považuju za nejpovedenější třistapadesátku Jawy – jednoduchá, spolehlivá a hlavně klidná. A navíc, tohohle modelu je plné Rusko, kde mívaly Jawy příchuť tuzexového zboží. Jenže kupte „čtyřku“ nenapadenou kutilem! Budete mít co dělat. Tahle autoškolácká chuděra má dodnes odřenej lak a chrom nádrže od druhých řídítek, její motor nikdy v autoškole nezažil pořádnou dálniční vypalovačku, takže byl plný černého mazutu, gumy na placáka, spojka po smrti, ložiska řízení zamčená v poloze Vpřed!... Vzhledem k tomu, že motor je typ 633 (ex Bizon) a nesedí ani číslo typu v techničáku, nebyl to asi rozumnej kup. Ale co je vůbec rozumnýho v projektu JAWA KOLEM SVĚTA?!
Střih. Estetiku jsme příliš neřešili, motorka stejně dostane za uši, tak proč dávat třeba sedmičku za nové chromované laufy, které pak následně budu tahat kamením a blátem? Motor šel na ponk a zbytek motorky se atomizoval do krabic. Kromě čištění a lakování rámu jsou na šasi nová ložiska řízení a lehce zrepasovaná vidlice, u které kovové krycí trubky nahradily gumové harmoniky. Rám je v zadní části vyztužen kvůli schopnosti unést náklad kufrů. V přední části jsou namísto klasických padacích rámů nosiče dvou bočních schránek.
Motor prodělal celkovou GO, při které zůstala nedotčená jen holá převodovka. Původní ojnice s pístními čepy na jehlách jsou přestavěny na jehlové klece, a to především s ohledem na případnou „polní demontáž“. Drobnými úpravami je mírně navýšen výkon na standard tehdejších strojů exportovaných do SSSR, kde se nemusely tak striktně dodržovat hlukové předpisy. Odvzdušnění převodovky je vyvedeno do airboxu kvůli brodivosti. Ze stejného důvodu jsou použity vodotěsné koncovky zapalovacích kabelů. Nejzásadnější změnou je náhrada původního dynama 6V/75W generátorem VAPE 12V/150W s bezdotykovým zapalováním. Ani ne tak pro zapalování samotné (i s kladívky to jde), ale hlavně kvůli potřebě nabíjení notebooku, kamery a foťáku. A zkuste si pořídít jakoukoli nabíječku pro 6V! Výrobcem veškerých nosičů a schránek je firma GRAVE. Zadní boční kufry mají objem cca 47 l každý. Přední schránky jsou schopné pojmout 2x 3 dvoulitrové PETky, čímž zásoba benzínu stoupne na celkových 25 l a dojezd na maximálních 500 km. Tam, kde je dostatečně hustá síť benzínek, jdou PETky do koše a ve schránkách o objemu 2x 10 l je možné vézt cokoliv jiného. Je to mnohem praktičtější systém, nežli jednoúčelové kanystry, které polovinu cesty vezete úplně zbytečně.
Střih II.: Je po cestě. Statečná syntéza oceli, hliníku a plastu macerovaná těmi nejlevnějšími oleji celého světa to dokázala! Jawa 350/634 z roku 1978, veterán těžké služby v třebíčské autoškole, dokázala v průběhu osmi měsíců od června 2013 do února 2014 objet Zeměkouli, a to zdaleka ne po té nejjednodušší trajektorii. Triumf staré české klasiky povyšuje skutečnost, že ujetých 49 003 km zvládl stroj bez jediné opravy pohonné jednotky, bez výměny jediného lanka, na původních brzdách, bez jediného sváru rámu... Mohli jste ho vidět na vlastní oči na výstavách MOTOSALON 2014 a 2015. A v současné době jej čeká pocta asi nejvyšší - bude se stěhovat pod střechu Národního technického muzea v Praze!
Více včetně měření výkonu motoru v knižní publikaci JAWA KOLEM SVĚTA. Vyšla v říjnu 2015 a koupit ji stále ještě lze u "všech dobrých knihkupců" anebo přímo zde v sekci e-shop i s podpisem autora.